معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد :

رشد صنعت نمایشگاهی منجر به ارتقاء کیفیت


یزدفردا "علیرضا نقلی :دکتر میر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ماگفت : الگوی نوین صادراتی در دنیا با هدف کاهش ریسک تجاری بنگاه های تولیدی و افزایش ضریب موفقیت های آنها در بازارهای مصرف، بر شناخت دقیق نیاز مشتریان از طریق حضور در نمایشگاه های بین المللی و تولید کالا بر اساس خواست مشتری تأکید دارند و در واقع شیوه هایی که در گذشته بنگاه های صنعتی را به تولید یک محصول پیش از ارزیابی تقاضای خرید آن وا می داشت، سالهاست که منسوخ شده و روش های جدید تولید بر مبنای بازار سنجی و بازاریابی جایگزین آنها شده است.

وی در ادامه اظهار داشت : تجارت بین المللی به تدریج به سمت ایجاد کشش در بازار پیش از فشار بر چرخه های تولید گام بر می دارد و از این طریق ضمن شناخت نیاز مصرف کننده و تقاضای خرید یک کالا در بازار، ریسک فروش محصولات تولیدی را بسیار پایین و اشتهای مصرف آن را بالا می برد که یکی از این مکانیزم های نوین، بهره مندی تولیدکنندگان از صنعت نمایشگاهی برای معرفی بهتر توانمندی های صنعتی خود و آشنایی با دیدگاه های مصرف کنندگان است.

صنعت نمایشگاهی امروزه به عنوان عامل گسترش مناسب مناسبات دیپلماتیک میان کشورها و ابزار نظر سنجی افکار عمومی برای توسعه اقتصادی مورد توجه اغلب ممالک پیشرفته صنعتی است.

این صنعت همچنین نقش بسزایی در فروش مستقیم کالاها، بازاریابی و بازار سازی برای کالاهای جدید، شناسایی مشتریان بالقوه، ایجاد شبکه های عرضه در بازارهای مصرف، تحکیم موقعیت شرکت های تولیدی در رقابت های تجاری، معرفی تکنیک های جدید صنعتی، توسعه صادرات و کوتاه کردن چرخه تولید دارد.

میر جلیلی در مورد تاریخچه توسعه صنعت نمایشگاهی گفت : نمایشگاه های بازرگانی در طول تاریخ قدمتی 2500 ساله دارند ولی برپایی آنها به شکل امروزی از اواسط قرن 19 میلادی در دنیای صنعتی غرب پایه گذاری شد، در کشور ما نیز از حدود 40 سال پیش تاکنون نمایشگاه های بین المللی بازرگانی و همچنین نمایشگاه های تخصصی و صادراتی زیادی برگزار شده که برپایی آنها در ادوار مختلف با نوسان و فراز و نشیب روبرو بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در ادامه اظهار داشت : نتایج مثبت حضور بنگاه های تولیدی در بنگاه های نمایشگاهی بازرگانی برای رونق فعالیت های صنعتی از یک سود و آثار فرهنگی و اقتصادی برپایی آنها در جهت دهی به سلایق مصرفی و ایجاد انگیزه خرید بیشتر در بازارهای مختلف از سوی دیگر موجب استقبال برخی از کشورها از توسعه صنعت نمایشگاهی و برپایی نمایشگاه های بازرگانی با موضوعات متنوع شده است. آلمان، فرانسه، آمریکا و انگلستان در بین کشورهای غربی و چین، ژاپن، سنگاپور و امارات متحده عربی در میان کشورهای آسیایی طی سالهای اخیر سرمایه گذاری های کلانی برای توسعه صنعت نمایشگاهی خود کرده اند و به مراکز برپایی نمایشگاه های بین المللی بازرگانی مبدل شده اند.

میر جلیلی خاطر نشان ساخت : بدیهی است بازگشت به هویت واقعی صنعت نمایشگاهی در مرحله نخست نیازمند استفاده از مجریانی است که با این هویت آشنایی داشته باشند و تجارب علمی و عملی آنها اثبات کند که توانایی برگزاری یک نمایشگاه بین المللی را با استاندارد مورد قبول شرکت های خارجی دارند.

وی افزود : بسیاری از تشکل های صنعتی و صادراتی که در سالهای اخیر مجوز برای برگزاری نمایشگاه تخصصی بین المللی در حوزه فعالیت خود را از سوی مسئولین مربوطه دریافت کرده اند کوچکترین اطلاعات تخصصی از صنعت نمایشگاهی ندارند و اطلاعات تخصصی آنها محدود به شاخه فعالیت های صنعتی خود است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در ادامه گفت : در مرحله دوم حتی اگر برپایی نمایشگاه ها به مجریان کارآزموده و توانمند سپرده شود، موفقیت صنعت نمایشگاهی نیازمند حمایت های اقتصادی و سیاسی دولت است. اعطای روادید زود هنگام و طویل مدت به تولید کنندگان و بازدید کنندگان خارجی، ارائه تسهیلات گمرکی برای اتباع خارجی شرکت کننده در نمایشگاه ها، اعطای اعتبارات ارزی برای تأمین هزینه های تبلیغی نمایشگاه ها در رسانه های درون و برون مرزی و امضای تفاهم نامه های همکاری نمایشگاهی با کشورهای دیگر از جمله خدمات دولتی برای توسعه صنعت نمایشگاهی است.

دکتر میر جلیلی در ادامه افزود : رسانه ملی نیز با استفاده از شبکه های درون و برون مرزی خود می تواند در تبلیغ برنامه نمایشگاه های بین المللی کشورمان و جذب مخاطبان داخلی و خارجی مؤثر باشد. هر چند که استفاده از شبکه های رسانه ای خارجی در جذب تولید کنندگان و بازدید کنندگان خارجی مؤثرتر است. دولت همچنین می تواند زمینه هماهنگی کامل میان دستگاه های مختلف اجرایی را برای برپایی منظم و درخور شأن نمایشگاه های تخصصی و بین المللی فراهم سازد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد که یکی دیگر از راهکارهای توسعه صنعت نمایشگاهی را استفاده از ظرفیت ارتباطی تولید کنندگان داخلی با شرکت های خارجی آنها دانست و افزود : البته برخی از این راهکارها در قالب بسته های حمایتی سازمان توسعه تجارت از فعالیت های نمایشگاهی در راستای گسترش صادرات غیر نفتی اندیشیده شده است، ولی اجرای آنها نیازمند تخصیص اعتبار به فعالیت های نمایشگاهی است که امید می رود با توجه بیشتر مسئولین در این امر مهم شاهد شکوفایی کشورمان در پرتو تلاش متخصصین و بهره گیری آنها از قابلیت های گسترده صنعت پویایی نمایشگاهی کشور باشیم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا